2012.09.18. 23:08
Magyarok magyaroknak magyarul (5) – (Brain Storming gyűjtése)
Válogatás a magyar középiskolai tanárok és középiskolások stilisztikai érdekességeiről és csusszanásaiból…
A bevezetés olvasható:
***
(Közép)iskolai tanárok
- o „Ez nem hülye ez németből.” – (középiskolai némettanár – nyilvánvaló, hogy valamelyik „ez” fölösleges!)
- o „* Ti asztalotokra akarta rakni.” – (* névelő nincs! A mondat elején hangzott el! Középiskolai matematika, számítástechnika tanár.)
- o „gondot akaz, hogy …” – („okoz az” ’tömörítése’; szakiskolai vezetőségi tag, félévzáró értekezleten a kb. 70 fős tanári kar előtt)
- o „elrettentő adatok” – („(el)rémítő, (el)rémisztő”, szakiskolai vezetőségi tag, félévzáró értekezleten a kb. 70 fős tanári kar előtt)
- o „Ne a kezed járjon, írjál!” – (középiskolai történelem tanár, órán)
- o „kiragadtuk őket az igazi környezetből” – ( „a valódi /igazán nekik való környezet(ük)ből” … - tanárképzős végzős főiskolás próbatanítása)
- o „milyen információt közöl nekünk?” – („közöl velünk” és „mond nekünk” kombinációja – tanárképzős végzős főiskolás próbatanítása)
- o „milyen kapcsolata van az egészséges táplálkozáshoz” – (a „milyen kapcsolat fűzi az egészséges táplálkozáshoz” és „milyen kapcsolata van az egészséges táplálkozással” kombinációja – tanárképzős végzős főiskolás próbatanítása)
- o „olyan mértékű zsiradékot felhasználni” – („olyan mennyiségű zsiradékot” és „olyan mértékben kell zsiradékot felhasználni” kombinációja – tanárképzős végzős főiskolás próbatanítása)
- o „a lényeg az, hogy milyen gyakran cseréljük az olajsütőt…” – („az olajsütőben az olajat”! – tanárképzős végzős főiskolás próbatanítása)
- o „azonos hőmérsékleten” – („egyenletes/végig azonos” – egyetlen folyamatról volt szó, nem két összehasonlított folyamatról, vagy tárgyról; tanárképzős végzős főiskolás próbatanítása)
- o „jelez, amikor vége van ennek az időmennyiségnek” – („a beállított időnek” vagy „időtartamnak” – tanárképzős végzős főiskolás próbatanítása)
- o „Hála a jóisten áldja meg őket!” – („Hála a jóistennek” és „A jóisten áldja meg őket” kombinációja; középiskolai történelemtanár)
- o „– Vége van a (valami)nek? – Nem vége van.” – (A „Nincs vége.” helyett; ha az illető folytatta volna egy „hanem” kötőszóval bevezetett mellékmondattal, akkor megfelelő fogalmazás lett volna; ez azonban önálló mondatként szerepelt; középiskolai némettanár)
***
9. évfolyamos szakiskolások
- o „Az egy PS-játék mely James Bond van benne és …” – („melyben benne van…”)
- o „Azt hittem nehezebb lesz a beilleszkedés, de a fiúk így elfogadtak ahogy bírtak.” – („a fiúk így elfogadtak, ahogy vagyok” és „a fiúk el bírtak így fogadni”)
- o „A sok haver mindig várnak, de …” – („A haverok mindig várnak” és „A sok haver mindig vár” kombinációja)
- o „tegnap jött haza * testvérem” – (*determináns hiánya)
- o „Őnekik a legnehezebb, mert *van a kezükben iszonyatosan nagy felelősség van.” – (*ez a „van” felesleges)
- o „Szerintem az emberiség ott ment tönkre, amikor valaki többet és sajátot akart, …” – („ott ment tönkre, hogy…” – az „amikor” konkrétabban utal valamiféle időbeliségre, és az „akkor” kötőszó vezeti be; a „hogy” azért indokoltabb, mert viszonyulásmódot ír le a kifejezett gondolat, nem időpontot)
- o „Meg egy pár fadarabot arrább raktam.” – („arrébb”)
- o „És mondta, hogy miért nem választok más szakmát.” – („kérdezte”)
- o „Kész lett a leckéje * még anyámnak segítettem.” – (*”aztán” hiányzik)
- o „Ez a játék szinte elmeséli, hogy mi volt a háború idején.” – (A „szinte” valaminek a lehetőségét mutatja; ebben a fogalmazásban úgy tűnhet, hogy az említett dolog tkp. nem meséli el, hogy mi volt a háború idején. A leírás egy háborús játékról szólt.)
- o „Van különböző pályák és ezen a pályákon különféle szörnyek vannak.” – („vannak…ezeken” – A „van sok különböző pálya, és ezen a sok pályán” és a „vannak különböző pályák és ezeken a pályákon…” kombinációja)
- o „A professzor minden fegyvert maga készíti”– (a „minden fegyverét maga készíti” és a „minden fegyvert maga készít” kombinációja)
- o „Én csinál* még olyat, hogy törölközőt és szívószálat **, és ebből …” – (*”csinálok”; **itt a cselekvés maradt el)
- o „… olyan szörny, amely megakarja őt gyilkolni, és a kutya már aknavetővel és átlyukasztotta a belét” – (itt azt láthatjuk, hogy a diák gondolatfűzése tkp lehagyta az írási teljesítményét, vagyis a gondolatai erősen előreszaladtak, ő pedig impulzusszerűen írja le, amit ebből érkezik)
***
Vegyes:
- o „lerosszabbodott” – („rosszabb lett” és „leromlott” kombinációja; 0. évfolyamos)
- o „– Melyik szó nem ismerős? – Mind a kettő.” – („Egyik sem.” Vesd össze: „Melyik szó ismeretlen?” – „Mind a kettő.”; 11 éves, 5.-es lány)
- o „Mik a hobbiaid?” – („hobbijaid” – felnőtt levelezős gimnazista fogalmazása; a probléma részletes taglalását lásd: lásd részletesen: Harmadik személyű alakjainak váltakozása a wikipédián: http://hu.wikipedia.org/wiki/Birtokos_szem%C3%A9lyjel ; és még Nádasdy Ádám: A zöldséges gusztusos tökje - http://seas3.elte.hu/delg/publications/modern_talking/31.html )
- o „mindenki a családjával tölti el a karácsonyi vacsorát.” – („költi” – ez a fogalmazás ma a magyarban régiesnek hat; az angolban a „spend” ige hasonló jelentéspárosításban szerepel: „spend money = pénzt költ”, „spend time = időt (el)tölt”, „spend lunch = elfogyaszt ebédet”; elsős levelezős gimnazista)
- o „– Miről szól? – Háát, elsődlegesen, végül is, …” – (Az ellentétes értelmű töltelékszavak érdekes keveredése; pótvizsgán)
- o „nőszemélyben” – (egy angol feladattal kapcsolatban, a „nőnemben” helyett. Itt az „egyes szám harmadik személyben” és a „nőnemben” tömörítő kombinációja; 0. évfolyamos középiskolás)
***
Folyt. köv.
Szólj hozzá!
Címkék: közoktatás magyar nyelv stilisztika performancia hibák nyelvi logikusság anyanyelvi nyelvhasználat lapsus linguae anakoluthon
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.